Huisregels
Het is ons streven om al onze patiënten zo goed mogelijk te helpen. Daarom hebben wij als huisartsenpraktijk een aantal huisregels opgesteld.
Wij verzoeken u vriendelijk onze regels te lezen en na te leven.
WEL:
- Medewerkers en patiënten gaan op een respectvolle manier met elkaar om.
- Wij verzoeken u ten allen tijde aanwijzingen van de medewerkers van de huisartsenpraktijk op te volgen
- Mobiel telefoneren in de wachtkamer is toegestaan, wij vragen u wel rekening te houden met andere patiënten in de wachtkamer.
- Op verzoek van een praktijkmedewerker dient u een legitimatiebewijs te kunnen tonen.
- Bij calamiteiten moet u de aanwijzingen van de medewerkers van de huisartsenpraktijk opvolgen.
NIET:
- Wij wensen dat u niet telefoneert terwijl u in gesprek bent met de doktersassistente, praktijkondersteuner of huisarts.
- U mag niet zonder toestemming fotograferen, filmen of geluidsopname maken.
- Geen enkele vorm van verbale of fysieke agressie is acceptabel.
- Bij verbale agressie kunt u denken aan schelden, dreigen of schreeuwen.
- Fysieke agressie betekent elke ongewenste vorm van aanraking, zoals duwen, trekken of slaan. Ook slaan of schoppen tegen meubilair of muren/deuren/ramen vallen onder fysieke agressie.
- Bij aanhoudende verbale agressie zal de assistente de verbinding verbreken. Bij ernstige verbale agressie wordt aangifte gedaan bij de politie.
- Fysiek/lichamelijk geweld is onacceptabel en de politie zal altijd worden ingeschakeld. Als gevolg hiervan kan de huisarts de behandelrelatie opzeggen. Hier hoeft geen waarschuwing aan vooraf te zijn gegaan.
- Het is verboden te roken, alcohol of drugs te gebruiken in en rond de praktijk.
- Het is vanzelfsprekend verboden om wapens, van welke soort dan ook, bij u te dragen in en rond de praktijk.
- Kosten door beschadiging van de inventaris worden op de dader verhaald.
– Van elk ongewenst gedrag, zal een notitie worden gemaakt in uw dossier.
– We verwachten dat een patiënt die zich agressief gedragen heeft, excuus maakt aan de betrokken medewerker.
– Bij herhaaldelijke verbale agressie, waarbij de patiënt zowel mondeling als schriftelijk hierop aangesproken is doch zijn gedrag niet verbetert, kan de huisarts de behandelrelatie beëindigen en dient hij/zij een andere huisarts te zoeken.
Opzeggen van de behandelrelatie geschiedt schriftelijk en de patiënt krijgt hierna 6 weken de tijd om zich bij een andere huisarts in te schrijven.
Agressie protocol
Helaas worden zorgmedewerkers steeds vaker geconfronteerd met agressief gedrag. Daarom is er in Groepspraktijk Bachlaan een agressie protocol opgesteld.
Wat is agressief gedrag?
Het gaat hier om schreeuwen, schelden, beledigen of zelfs slaan of schoppen van medewerkers of het plegen van vernielingen. Voor diegene, die deze agressieve uitlatingen moeten incasseren, is dit zeer vervelend en bedreigend.
Agressief gedrag is onacceptabel.
Wanneer wordt het agressie protocol gebruikt?
Alle voorvallen, waarbij medewerkers zich beledigd of bedreigd voelen, worden geregistreerd en besproken. In onze praktijk heeft een patiënt vaak als eerste met de doktersassistente te maken, hetzij aan de telefoon, hetzij aan de balie. Zij is meestal de eerste die beledigende of bedreigende taal te horen krijgt. De huisarts van de betrokken patiënt wordt hiervan op de hoogte gesteld en zal beoordelen welke maatregelen genomen moeten worden.
Dit kan betekenen dat er van de betreffende patiënt excuses verlangd worden of dat er besloten wordt hem of haar niet langer als patiënt te accepteren. Dat laatste gebeurt wanneer iemand steeds opnieuw de fout ingaat of als er zeer ernstige bedreigingen plaatsvinden al dan niet met lichamelijk geweld. Wij schromen in dat geval niet ook aangifte bij de politie te doen.
Wij hopen natuurlijk dat het zover niet zal komen. Een wederzijds respectvolle relatie tussen patiënt en hulpverlener achten wij van het grootste belang.
Hoe om te gaan met meningsverschillen en boosheid?
Voorkomen is beter dan genezen. Wanneer u zich ziek voelt of wanneer iemand die u dierbaar is ziek is, bent u misschien wat ongeduldiger en sneller boos. Dat begrijpen wij heel goed. Wij werken elke dag met en voor zieke mensen. En ook wij zijn mensen en kunnen als hulpverlener fouten maken. Als er dingen mislopen of als u het niet eens bent met de aangeboden zorg, dan moet daarover worden gesproken. Dat is in uw belang, maar ook in dat van ons. Wij kunnen ervan leren. Dus wanneer u boos of geïrriteerd bent over iets, vraag dan om een gesprek. Wij zoeken dan samen met u naar oplossingen.